این روزهای شادرام...​
این روزهای شادرام...​

شادرام این روزها در حال تولید ویراست جدیدی از بازی‌هاست. چهار بازی آموزشی _ درمانی (ببین و بگو، صورت‌های فضایی، کودک شکیبا و کنترل خشم) که پیش از این تولید و عرضه شده بودند، چندی ست با هدف ارتقای علمی و طراحی باکیفیت‌تر در دست ویرایش و بازبینی قرار گرفته اند. در این مورد گفتگویی با محمدکاظم نجفی، رئیس هیئت مدیره شادرام انجام دادیم:

شادرام تا امروز چند بازی تولید کرده است؟

ما تقریبا سی یا چهل بازی را نمونه‌سازی کرده‌ایم و از این تعداد پنج بازی تا به امروز تجاری‌سازی شده‌اند. سایر بازی‌هایی که در واحد توسعه اند نیز در آینده تجاری‌سازی و وارد بازار می‌شوند مانند بازی فضانورد کوچولو.

فضانورد کوچولو هدف آن تربیت جنسی و آموزش مهارت‌های پیشگیری از سوءاستفاده جنسی است.

بازی‌هایی که در حال حاضر در دست ویرایش و اصلاح هستند، ویراست چندم اند؟

ما در حال تولید ویراست سوم از چهار بازی ببین و بگو، صورت‌های فضایی، کودک شکیبا و کنترل خشم هستیم.

برای ویراست مجدد بازی‌ها، چه معیارها و ملاک‌هایی در نظر گرفته می‌شود؟

اولین معیار ما، بازخورد مخاطبین است. این بازخوردها هم از طریق مخاطبین مستقیم ما یعنی خانواده‌ها و کودکان و هم از نمایندگی‌های ما یعنی کلینیک‌های روانشناسی و افراد متخصص حاصل می‌شود.

معیار دوم نتایج پایان‌نامه‌ها و مقاله‌های علمی‌ای است که بر روی بازی‌های درمانی شادرام انجام شده است.

در نهایت تیم پژوهش این بازخوردها را بررسی و با تجربه‌ی بالینی و نظرات تخصصی خود ترکیب می‌کند تا ویراست جدید از نمونه‌ پیشین خود، کیفیت و کارآمدی بیشتری داشته باشد.

تیم طراحی و ویراست بازی شامل چه کسانی می‌شود؟

ویرایش مربوط به گرافیک بازی‌ها، بر عهده‌ی گروه طراح  و مسئول پروژه‌ی آن بازی‌ است؛ اما  اصلاحات علمی‌ای را که قرار است صورت بگیرد، متخصصینی که در واحد پژوهش ما هستند پیگیری می‌کنند. همچنین دانشجویان و اساتیدی که بر روی بازی‌ها پژوهش کرده‌اند نیز به عنوان مشاور در این فرایند همکاری می‌کنند.

 

ویراست سوم بازی‌ها در چه مرحله‌ای است؟

ما از تیر ماه 98 این پروژه را آغاز کردیم و اوایل دی ماه 99 ویرایش بازی‌ها و ارتقای علمی و اصلاح طراحی آن‌ها به اتمام رسید. در حال حاضر نیز فرایند تولید و مونتاژ بازی‌ها مانند چاپ کارت‌ها و تزریق پلاستیک و… شروع شده است.

و به عنوان آخرین سوال، پیش‌بینی می‌کنید تا چه زمانی بازی‌ها آماده‌ی عرضه‌ی مجدد به بازار فروش باشند؟

فکر می‌کنم تا اوایل اسفند ماه امسال، بازی‌ها تولید و به بازار عرضه شوند.

تصویر خبر
اخبار دیگر